Poprvé v mateřské škole

Vstup dítěte do mateřské školy patří k významným událostem v životě dítěte. Pro Vaše dítě začíná úsek života s mnoha novými požadavky, v prostředí, které se liší od důvěrně známého domova:

  • Jako matka a otec nejste po určitou část dne bezprostředně k dispozici
  • Vaše dítě si musí vytvořit důvěru k nové blízké osobě, která je zde současně pro řadu jiných dětí
  • Vaše dítě má rozvíjet vztahy se skupinou ostatních dětí
  • Vaše dítě se musí učit novým pravidlům, např., že hračka nepatří jen jednomu, nýbrž všem
  • Vaše dítě se musí přizpůsobit novému dennímu rytmu

Naším cílem je, aby adaptační období (zkušební doba – nejdéle tři měsíce) sloužící k ověření schopnosti dítěte přizpůsobit se podmínkám v MŠ proběhlo úspěšně a dítě mohlo dále pokračovat v pravidelné docházce do MŠ.

Zejména mladší děti, které jsou poprvé odloučeny od matky, mohou mít určité problémy (pláč, odmítání jídla, odmítá navázat kontakt s druhými, atd.). Mohou přetrvávat potíže typu – „já tam dneska nechci“. Většinou to je jen zkouška nervů rodičů, dítě dobře ví jak na Vás, snaží se Vás obměkčit.

Postupná adaptace je podle našich praktických zkušeností tím nejpřirozenějším řešením.

Adaptační plán má dvě fáze:

  • základní
  • doplňkovou

Základní fáze je rozvržena do dvou týdnů takto:

  1. týden1. den v MŠ za účasti rodičů – přivítání, vzájemné seznámení dítě dostane svou značku – maximálně 1 – 2 hodiny
    Do konce týdne docházka dítěte nejdéle do 10 hod anebo dle dohody s paní učitelkou
  2. týdendopolední docházka
    odchod před obědem nebo odchod po obědě – 12.15 – 12.30 hod. anebo dle dohody s paní učitelkou

Doplňková fáze:

Od třetího týdne, pokud probíhá adaptace bez obtíží, je možné vyzkoušet celodenní pobyt dítěte v MŠ.

První tři měsíce jsou více či méně seznamovací. Není žádná ostuda, že třeba nekreslí žádné obrázky nebo se nezapojuje do činností. Důležité je, že si hraje, navazuje kontakty a nachází své místo v kolektivu. To ostatní se dostaví samo, až přijde ten pravý čas.

V zájmu dobré spolupráce ve prospěch vašich dětí od Vás očekáváme, že:

  • budete rozvíjet důvěru k mateřské škole
  • jste schopni akceptovat, že Vaše dítě je jen jedním mezi ostatními ve skupině
  • nebudete prosazovat podporu jen pro své vlastní dítě bez ohledu na ostatní

Co by mělo umět:

  • Obouvat a zouvat bačkory a boty (tkaničky zaváže pí. učitelka).
  • Poznat si své oblečení (vše by mělo být podepsané).
  • Oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (učitelka připraví, nasměruje, pomůže, ale dítě by se mělo snažit).
  • Vydržet sedět při jídle u stolu.
  • Samo se najíst lžící.
  • Pít ze skleničky, hrnečku.
  • Umývat si ruce mýdlem, utírat se do ručníku, ovládat kohoutek nebo pákovou baterii.
  • Používat záchod – včas si dojít, (pleny jsou nepřípustné).
  • Používat kapesník, vysmrkat se.
  • Zvládat chůzi po schodech.

Nezapomínejte, že od zápisu do nástupu do školky je spousta času. Je zbytečné se teď trápit tím, že to dítě ještě neumí. Oblékání se lépe trénuje na jaře, když už není tolik vrstev, a i boty jsou snadnější. Trpělivě a pomaloučku nacvičujte to, co je třeba.

Co budete do MŠ potřebovat:

  • Bačkory (ne pantofle).
  • Náhradní spodní prádlo, ponožky, tričko (i větším dětem se může stát, že se mohou polít)
  • Oblečení do třídy
  • Oblečení na pobyt venku (musíte počítat s tím, že se děti mohou venku zašpinit)
  • Pláštěnka.
  • V zimě rukavice přidělané na šňůrku k bundě (zamezíte případné ztrátě).
  • Pyžamo, noční košilku s přišitým poutkem na pověšení (v pondělí přinesete čisté, v pátek si ho odnesete domů)
  • Všechny věci dítěte nezapomeňte podepsat příjmením dítěte!

Není vhodné dávat dětem do MŠ:

  • Různé cennosti – řetízky, prstýnky – možnost poranění, ztráty
  • Deštník – možnost poranění – vhodná je pláštěnka

A v září již přichází ta velká chvíle – jdete společně poprvé do školky.
Dostanete svoji značku a pak již vás čeká třída, paní učitelky a spousta kamarádů, hraček, zážitků – zkrátka nová životní etapa pro dítě i jeho rodiče.
První tři měsíce jsou více či méně seznamovací – dítě si zvyká na režim, nové kamarády, prostředí, vstřebává pravidla, atd. Není žádná ostuda, že třeba nekreslí žádné obrázky nebo se nezapojuje do činností.
Důležité je, že si hraje, navazuje kontakty a nachází své místo v kolektivu. To ostatní s dostaví samo, až přijde ten pravý čas.
Mohou přetrvávat potíže typu – „já tam dneska nechci“. Většinou to je jen zkouška nervů rodičů, dítě dobře ví jak na Vás, snaží se Vás obměkčit.
Tady je důležité vytrvat a nepovolit. Jakmile jednou ustoupíte, bude to zkoušet i nadále. To se může vyskytnout, i pokud je dítě po nemoci. Zvykne si na svůj starý režim a bude opět chvíli trvat, než se aklimatizuje na školku.
O školce doma mluvte pěkně. Nestrašte s ní dítě, neznechucujte mu ji („ ve školce to budeš muset dělat, počkej, paní učitelka tě naučí, děti se ti budou smát …). Tím si může dítě vytvořit přirozený odpor, který je pak těžké překonat.

Přejeme Vám zvládnutí adaptace a spokojenost ve školce, mnoho krásných zážitků.

Celý kolektiv mateřské školy